Powered By Blogger

sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Onnea Äiti

Hyvää äitienpäivää Äiti!


Kun ajattelen omaa äitiäni tulee ensimmäiseksi mieleen äidin minulle antamat viisaudet:
-Kun tekee jotein, kannattaa tehdä se kunnolla.
Tämä lause on mielessä melkein aina kun siivoan. Kannattaisi siivota yksi huone kerrallaan, yksi kaappi kerrallaan, jotta tekee sen kunnolla. Minä teen kuitenkin omalla tavallani: kunnolla aluksi, mutta sitten vauhdilla valmiiksi.

-Ei tarvitse olla kaunis, kunhan vaan pitää itsensä puhtaana.
Tämän lauseen kuulin joskus 12-vuotiaana. Jostain syystä se on jäänyt mieleeni. Teini-iässä ehkä odotti äidiltä jotain muuta kommenttia omaan ulkonäköön liittyen.

Äitini on tosi taitava ruuanlaitossa. Muistan miten lapsena halusin opetella ruuan laittoa/ leipomista. Äiti tuli ilomielin auttamaan. Hän otti näppärästi veitsen, näytti miten pilkotaan. Otti vispilän ja näytti miten saan paremmin vispattua. Minä katsoin vieressä, enkä oppinut.
Onneksi oli puhelin. Kotoa pois muutettuani (tai oikeastaan vanhempani muuttivat pois kotoa ;) )soitin äidille päivittäin tarvitessani neuvoja ruuanlaitossa.

Äidillä on taito ja ennenkaikkea viitseliäisyys kattaa kauniisti. Vaikka olisi tavallinen iltapala ,tai pieni välipala ,on lautaset ja servetit kauniisti aseteltu, ja ruoka itsessään kuin ravintola-annos. Minäkin osaan, ainakin kattaa kauniisti, mutta se viitseliäisyys uupuu.

Äiti tekee kaiken perusteellisesti. Jos koira harjataan, se harjataan perusteellisesti, kelloon katsomatta. Jos opetellaan englantia, sitä opetellaan vaikka 2 tuntia illassa, tai kunnes tehtävä on tehty. Mihin geenit ovat tässäkin kohtaa hypänneet? Minä innostun monesta, mutta ehdin enemmän (minulla on kaksi koiraakin) kun teen kaikkea vähän aikaa.

Äiti on minulle sellainen saavuttamaton idoli.
Ja silti, minäkin olen äiti. Omanlainen.


Saako äiti rokata? (säv. ja sanat Irmeli w-s)

Äiti saa olla suuri.
äiti saa olla pieni
Äiti saa tuoksua mullalta
tosin kyllä mieluummin pullalta.

Äiti saa kyllä kokata
mutt saakohan äiti rokata?

Äidin keitto voi keihua
mutt saakohan äiti riehua?

Äidin pitää näyttää fiiniltä,
mut saaks äiti tuoksuu viiniltä?

Ei äiti vaan myös nainen
ja kaikki olennainen
kuuluu myös äidin elämään.

(kirjoitin tähän vain osan sanoista)























 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti